1989

1069

Innbyggere

Vandring og toppturer

Flå – eventyret i Hallingdal – er et eldorado for deg som vil høyt til fjells. Området kan by på flere flotte topper som er vel verdt innsatsen når du endelig står der og kan nyte utsikten.

Plukk opp heftet med de 11 eventyrlige toppturene i Flå på hotellet eller servicekontoret på Veksthuset. Her har du varierte turforslag med all informasjonen du trenger for komme deg helt til topps. Heftet har hullkort på baksiden hvor du kan stemple inn alle toppene med hulltangen du finner på toppen.
Les mer om toppene her.

Høgevarde har også et “11 på topp”-program som inneholder topper i området rundt Høgevarde Hyttefelt. Disse turene kan også stemples inn på et hullkort som du får fra hogevarde.no.

Natur- og kulturstier
Flå er langt mer enn jakt, fiske og fjellturer. Langs våre kulturstier kan du samle mye ny kunnskap om regionens natur, kultur og historie.

Vassfaret natur- og kultursti
Stien er fokusert på Vassfarets spesielle natur, geologi, planteliv, kulturhistorie, verneplan, skogbruk, jakt og fiske. Stien er 16 km lang og har 20 informasjonsposter.
Startsted: Parkeringsplass ved Øyvatn. Bomveg.
Kjør inn på Fv203 Øst for Flå Sentrum, følg skilt mot Domfet til du kommer til Øyvatn. Se tavle på høyre side av veien.

Veneli fjellskog- og kultursti
Stien er 3 km lang og gjennom 13 informasjonsposter lærer du det meste om fjellskogens biologi, om skogbruk og skogens betydning i eldre tid.
Startsted: Parkeringsplass Veneli. Bomveg.
Kjør inn på Fv203 Øst for Flå Sentrum, følg skilt mot Veneli til parkeringsplass Veneli. Gå videre på grusvei til infotavle for Veneli fjellskog- og kultursti. Se tavle på høyre side av veien.

Øvstevatn – Frisvatn kultursti
Kulturstien går langs det gamle fløtningsvassdraget Øvstevatn – Langvatn – Buvatn – Frisvatn. Her får du informasjon om områdets historie, eldre tids skogsdrift, tømmerfløtning, jakt og annen utmarksutnyttelse. Stien er 8 km og har 9 informasjonsposter.
Startsted: Øvstevassbekken eller Frisvatn (forbi Buvatn).
Kjør Rv7 i retning Oslo til 1 km øst for Statoil i Gulsvik, ta til venstre og følg skilt Buvatn/Vidalen.