1989

1069

Innbyggere

11 eventyrlige topper i Flå

Flå har mange eventyrlige topper og 11 av de mest eventyrlige er nevnt i toppturheftet som kan kjøpes på Thon Hotel Bjørneparken eller Servicekontoret på Veksthuset (kr 20,-).

I heftet finner du varierte turforslag med ulik lengde og vanskelighetsgrad. All informasjonen du trenger for å komme deg til topps! Heftet har hullkort på baksiden hvor du kan stemple inn alle toppene med hulltangen du finner på toppen. Når du har klart alle toppene, så sender du hullkortet til oss i Flå Vekst og så kommer det en premie i posten. 🙂

Nedenfor finner du turbeskrivelsen til et utvalg av de eventyrlige toppturene.

Blåfjell 1154 moh. Utsikt til Flå, Krødsherad, Sigdal, Nes, Hemsedal, Jotunheimen, Valdres og Gaustatoppen.
Kjør inn på Fv203 Øst for Flå Sentrum, følg skilt mot Domfet og Blåfjell.
Startsted: Parkeringsplass ved Minneplate, 1,5 km innenfor Domfet.

Følg grusvei opp forbi bommen og ta til venstre ved skilt mot Blåfjell. Turen er 2,5 km med stigning på 150 m.
En lett tur for hele familien.
Kartutsnitt

Likkistefjell 990 moh. Utsikt mot Vassfaret, Hedalsfjella, Hadeland, Sørbøfjellet, Norefjell, Høgevarde, Gråfjell, Gaustatoppen, Haglebu Trøgasetnatten og Blåfjell.
Kjør inn på Fv203 Øst for Flå Sentrum, følg skilt mot Domfet til du kommer til Øyvatn. Bomveg.
Startsted: Parkeringsplass for Vassfaret natursti ved Øyvatn.
Følg den blåmerkede Vassfaret Natursti i 1 km, ta til venstre opp en bratt bakke forbi et tjern. Etter tjernet, følg skilt Natursti frem til infotavle 4 og 5 og du er på Likkistefjell. Turen er 3 km med 170 m stigning.
Ikke for de aller minste.
Kartutsnitt

Veslefjell 993 moh. Utsikt over Vassfaret, Hedalen, Hadeland, Sørbøfjell, Norefjell, Høgevarde, Eggedalsfjell, Flentpiken, Saulifjell og Nesfjell.
Kjør inn på Fv203 Øst for Flå Sentrum, følg skilt mot Veneli. Bomveg.
Startsted: Parkeringsplass Veneli.
Gå videre på grusvei til infotavle for Veneli fjellskog- og kultursti. Følg merket sti til 30m bortenfor tavle nr 6. Gå merket sti til Veslefjell. Turen er 3 km med 140 m stigning.
En lett tur for hele familien.
Kartutsnitt

Turufjell 1055 moh. Flott utsikt til Norefjell, Høgevarde, Gråfjell, Eggedal og Nesfjell.
Kjør Rv7 i retning Oslo til Gulsvik N, ta til venstre gjennom undergang. Kjør ca 500m og ta til venstre før brua. Følg skogsbilvei til Skarsdalen. Bomveg.
Startsted: Veikryss ved Skardsætri.
Gå bilvei forbi Skardsætri til skilt merket Turufjell. Følg veien til kraftlinjen og merket sti opp gjennom Dyrskard. Turen er 3 km med 300 m stigning.
En grei, men litt brattere tur.
Kartutsnitt

Skardsvarden 1284 moh. Vidt utsyn til Dyttholnatten, Hedalsfjella, Sørbølnatten, Vikerfjell, Norefjell, Høgevarde, Gaustatoppen og Gråfjell.
Kjør Rv7 i retning Oslo til Gulsvik N, ta til venstre gjennom undergang. Kjør ca 500 m og ta til venstre før brua. Følg skogsbilvei til Skarsdalen og videre til øverst i Damtjernhallin. Bomveg.
Startsted: Parkeringsplasser langs veien øverst i Damtjernhallin.
Følg merket sti til Skardsvarden.
En tøffere tur på 4 km med stigning på 400 m.
Kartutsnitt

Høgevarde 1459 moh. Den videste utsikten i Sør-Norge nest etter Gaustatoppen. Reinstammen Norefjell – Reinsjøfjell holder til i dette området. På en klar dag ser du drøyt 40.000 kvadratkilometer og helt til Rondane, 182 km unna.
Kjør Rv7 mot Gulsvik, følg skilt mot Høgevarde. Følg skogsbilvei til Gulsviksætran. Bomveg.
Startsted: Parkeringsplass Gulsviksætran nedenfor brua.
Følg rødmerket sti til Høgevarde. Turen er 5,5 km med en stigning på 550 m, og du må regne med rundt 2,5 times gange opp.
En ganske tøff tur.
Kartutsnitt

Hestgjuvnatten 1068 moh. Fantastisk utsikt. Herfra ser du de fleste fjell i Sør-Norge.
Kjør Rv7 mot Gulsvik, følg skilt mot Høgevarde. Kjør skogsbilvei fra bom ca 5,3 km til skilt mot Hestgjuvnatten. Bomveg.
Startsted: Parkering 200 m innenfor skilt Hestgjuvnatten.
Følg skogsbilvei ca 1 km til du krysser elva ved Leirvollen, gå opp bakken og ta første til høyre. Følg veien ca 4 km til du ser skilt Hestgjuvnatten. Følg merket sti/dyretråkk. Turen er 8 km med 400 m stigning.
En lang tur på stier og dyretråkk av varierende kvalitet. Ganske bratt siste 3 km.
Kartutsnitt

Gråfjell 1466 moh. Den høyeste toppen i Flå. Herfra ser du det meste av fjellheimen i det sørlige Norge. Har du flaks treffer du på reinstammen Norefjell – Reinsjøfjell. Det skal også finnes sølv i området ifølge sagnet.
Følg Rv7 mot Gulsvik ca 2,6 km. 100 m etter fjellskjæring, ta til høyre på grusvei. Kjør skogsbilvei ca 15 km til Ormetjern.
Startsted: Parkeringsplass Ormtjern.
Følg merket sti i sørlig retning mot Vollsætran, videre forbi Bjørnetjern til Nybu. Videre på umerket sti langs Fjellelva, videre opp Jervolldalen til Jervolltjern. Herfra ser du Gråfjellvarden ca 1,5 km borte i sør-vestlig retning. Turen er 9 km med 600 m stigning.
En lang, flott tur du ikke vil angre på.